Fin ting
Blikket falder på detaljen
som grundlag for vellykket design


Baggrund
René Spitz
Simpelhed har konjunktur: Jo kompleksere sammenhængene synes at være, og jo dynamiskere de ændrer sig, desto mere attraktiv virker det simple. Her spiller designet en ikke uvigtig rolle, for det som udvendigt registreres som simpelt, implicerer også en ukompliceret og behagelig håndtering i den daglige betjening.

Det æstetisk simple er lige netop ikke det grove. Tværtimod kræver der en tilbageholdende formgivning, der ikke trænger sig i forgrunden med moderne effekter. I sin kerne drejer det sig om, at blikket rettes mod hver detalje i udviklingsprocessen: Finesser f.eks. i forbindelse med linjens radius og sving eller i forbindelse med proportioner og materialetykkelser, der alt i alt står for et produkts samlede harmoniske indtryk, uden at lægmænd eksplicit kan beskrive, hvordan denne kvalitet egentlig skal betegnes. De specifikke egenskaber registreres ikke under normal brug, og det er netop, fordi den praktiske anvendelse ikke generes på nogen måde.

Koncentration omkring detaljer som succesopskrift for designet: Det lyder virkelig banalt. Men småtingene er det værste. For i arbejdsvirkeligheden er det netop her, den egentlige udfordring findes, nemlig at have tjek på detaljerne overalt og altid, netop fordi der er så mange grunde til at degradere dem til at være småtterier. I dette spændingsfelt er der udviklet design i mere end 150 år: Allerede i forbindelse med de berømte udviklinger af Thonet og AEG blev disse temaer diskuteret, og de forskellige argumenter behersker alle reformbevægelser lige fra Arts & Crafts til jugendstil, Deutscher Werkbund og postmoderne.

Det er en særlig karakteristisk egenskab, når man i dette tovtrækkeri kan fokusere på meget små detaljer og sætte sig igennem med at bearbejde finesser. Design bliver her til en urostifter, da det kræver af alle implicerede, at de forlader deres komfortzone og gør sig kritiske tanker om, hvad der egentlig allerede er til stede, og som der længst findes sikrede, produktionstekniske informationer om. Dog har den amerikanske producent Apple gjort det tydeligt for enhver, hvilket økonomisk potentiale der ligger og gemmer sig i denne form for forfinelse af designet.

Med forfinelse forstås netop ikke, at et barokt præg overføres til en bestående genstand. Tværtimod drejer det sig om den bevidste i-form-bringning af små faktorer, der ubevidst giver en fornemmelse af at råde over et kvalitetsfremspring under brug. Innovationen af designet skjuler sig i den fokuserede videreudvikling af det eksisterende og ikke i dekorationens overvældende fylde.
Succesen ved Apple-apparaterne har uden tvivl vækket mange menneskers sensibilitet for finesser ved designet: Hvor tyndt er et objekt, hvordan er dets kanter formet, hvilke materialer kombineres hertil, hvor smarte er detaljerne, og hvor selvfølgelig er produktet? For ved hvert produkt rammer flader hinanden, skal betjeningselementer integreres og bevægelige elementer afgrænses fra faststående elementer. Igen og igen drejer det sig om at opnå en harmonisk helhedsvirkning og at forme en sammenhængende enhed på basis af forskellige strukturer. Den, der har forstand på at beherske de overalt eksisterende temaer i en ny, indtil dato usædvanlig, detaljeret grad, signaliserer teknisk kompetence og krav på at have ledelsen.

Dette kan f.eks. ses på de nye svartelefoner fra Siedle med de små, let koniske blindhuller, der giver fronten en homogent struktureret overflade. Det ses også i afstandene, der findes mellem disse fordybninger og de øvrige frontelementer, der er valgt på en sådan måde, at disse kan indtage deres eget rum umærkeligt. Et tredje eksempel er beslutningen om ikke at forbinde hussiderne med for- og bagsiden i en ret vinkel, men let på skrå: De fleste mennesker vil ikke lægge mærke til det, men det gør hele produktet en smule mere elegant.

Spørgsmål om detaljer i designet løses for det meste klogt, når de hidtil gældende standarder i produktionen gennemtænkes på ny og til sidst udskydes. Så opstår der en ny æstetisk finesse, hvis subtile budskab er: Dette produkt er fremstillet med stor præcision og omsorg. Uafhængigt af om det drejer sig om den lette hvælving på taster, der næsten ikke ses, men som dog registreres, når der trykkes på dem, eller om fint dimensionerede spaltemål, hvis samlede balance kun mærkes indirekte. Den hertil nødvendige nøjagtighed kræver omfattende kontrol i produktionen, og denne kontrol suggererer igen sikkerhed under brug. De fleste produkter bruges i den daglige rutine, uden at opmærksomheden er rettet bevidst på dem. Et ordentligt designet og overskueligt produkt, der formidler præcision, signaliserer klarhed i øjeblikke, hvor der træffes hurtige, ubevidste afgørelser: Brugeren har den gode fornemmelse af at have alt under kontrol, uden at det virker anstrengende.

Om forfatteren:
Dr. René Spitz har som designkritiker offentliggjort mere end 300 udsendelser på WDR. Han underviser i designteori og internationalt design ved Rheinische FH Köln.
 Siedle Basic
I udkastprocessen er hver detalje af den nye svartelefon kontinuerligt blevet forfinet.
© 2020 S. Siedle & Söhne OHG
TOP